Freitag, Juli 09, 2010

Gallring

Mitt sommarjobb som bland annat har bestått i att "rydda" det vill säga göra i ordning på hyllorna har väckt en massa tankar om biblioteksväsendet.

1) För det första tycker jag det är viktigt att ett bibliotek INTE blir ett lager med massa gamla böcker. Jag vill INTE LÄSA om hur man hanterade ätstörningar under sjuttio talet och jag tror ingen annan vill det heller..KÖP NYA böcker! Det finns ju massor av bra och informativa böcker som är nya inom ämnet.

2) För det andra SKYLTA!! Visa fram vad det finns för bra böcker. Det finns miljoner med fina bokomslag och bra böcker så varför inte VISA FRAM dem? Bort med hyllvärmarna och fram med de fina böckerna!

3) För det tredje, gör upp en PLAN eller en PROFIL om vad ni/man /vi vill med biblioteket och utgå från den...

Det var nog allt för den här gången.. mycket sommarjobbsfrustration på en gång. Men jag kan inte nog understryka hur viktigt dessa punkterna är!

Keine Kommentare: